Poczta Polska oddała do użytku pierwsze automaty paczkowe w Warszawie. Do końca października tego roku w całej Polsce będzie działało 200 tego typu maszyn. Samoobsługowe urządzenia dołączą do dynamicznie rozwijającej się sieci Odbiór w Punkcie, dzięki której klienci Poczty Polskiej sami decydują gdzie i kiedy odbiorą swoją przesyłkę.
Automaty paczkowe Poczty Polskiej znajdą się w wydzielonych strefach dostępnych całodobowo w placówkach pocztowych oraz w sklepach Biedronka. Do końca sierpnia zostanie uruchomionych co najmniej 100 takich automatów w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Rzeszowie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Trójmieście i na Śląsku. Pozostałe 100 maszyn będzie oddanych do użytku do końca października, czyli jeszcze przed świątecznym szczytem paczkowym.
– Nowe automaty paczkowe są uzupełnieniem naszej sieci punktów odbioru. Obecnie udostępniamy ponad 11,6 tys. punktów w całej Polsce, sieć będzie rozwijana z partnerami ogólnopolskimi w zakresie uruchamiania urządzeń do odbioru paczek. Chcemy usprawnić odbiór przesyłek, bo z roku na rok zainteresowanie zakupami w e-sklepach rośnie. W ubiegłym roku Polacy zamówili ponad 475 mln paczek. Oceniamy, że w 2023 roku wielkość rynku przesyłek z e-zakupami osiągnie wolumen 900 mln – mówi Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej.
Badania pokazują, że wraz z rozwojem eCommerce zmieniają się preferencje i przyzwyczajenia Polaków w zakresie sposobu dostawy przesyłek na korzyść coraz częściej wybieranych punktów odbioru. Z danych Poczty wynika, że blisko 25 procent paczek w 2018 roku było odebranych przez klientów w sieci punktów odbioru. Dzięki automatom paczkowym klienci Poczty Polskiej zyskają dodatkowe miejsce, z którego będą mogli odebrać swoje przesyłki.
– O tym, że trafiliśmy w gusta Polaków najlepiej świadczą dane, z których wynika, że do naszej sieci Odbiór w Punkcie tylko w pierwszym półroczu 2019 nadano prawie taki sam wolumen przesyłek jak w całym roku 2018. Klienci cenią sobie bliskość lokalizacji punktów i elastyczne godziny odbioru. Automaty paczkowe to kolejna forma opcji dostawy, która da naszym klientom jeszcze większy komfort e-zakupów – podkreśla Grzegorz Kurdziel, wiceprezes Poczty Polskiej odpowiedzialny za sprzedaż.
Pierwszy automat paczkowy został uruchomiony w nowo otwartej filii Poczty Polskiej znajdującej się na osiedlu Port Praski przy ul. J. Sierakowskiego 5 w Warszawie. Kolejnych pięć maszyn w sieci Poczty Polskiej już działa w warszawskich sklepach Biedronka.
– Uruchomienie nowej sieci automatów paczkowych przy współpracy z Pocztą Polską to bardzo duży krok w rozwoju całego sektora e-commerce w naszym kraju. Z naszej usługi mogą korzystać wszyscy, którzy cenią sobie wygodne i zautomatyzowane rozwiązania, pozwalające zaoszczędzić czas oraz realnie przekładające się na komfort użytkowników. Nowa sieć znacznie ułatwi konsumentom odbiór paczek, zamawianych online, tym bardziej że automaty zostaną zainstalowane w najbardziej przystępnych lokalizacjach. Współpraca z tak poważnym partnerem jak Poczta Polska tylko utwierdza nas w przekonaniu, że rynek jest gotowy na innowacyjne technologie – dodał Michał Czechowski, prezes zarządu SwipBox Polska, producenta i operatora automatów paczkowych.
W instalowanych automatach paczkowych klienci będą mogli odebrać np. swoje zakupy internetowe, w tym produkty kupowane dzięki usłudze Allegro Smart, w której Poczta Polska współpracuje z Allegro, liderem sprzedaży on-line w Polsce.
– Dostawy do punktów odbioru i automatów paczkowych są coraz bardziej popularne na Allegro – mówi Francois Nuyts, CEO Allegro. – Klienci bardzo doceniają łatwość i wygodę takiej metody dostawy. Cieszymy się, że Poczta Polska, nasz dobry i niezawodny partner w logistyce, postanowiła inwestować w rozwój automatów do odbiorów paczek. W ten sposób do sieci ponad 11 600 punktów odbioru Poczty Polskiej, już dostępnych dla naszych klientów na Allegro, dodane zostaną nowe wygodne punkty, dzięki czemu kupowanie na Allegro stanie się wygodniejsze – dodaje Francois Nuyts.
Możliwość odebrania przesyłki w automacie samoobsługowym jest trzecią najchętniej wybieraną formą odbioru po dostawie przez kuriera i odbiorze osobistym. Dane te potwierdza raport Gemius 2018 „Ecommerce w Polsce”, z którego wynika, że grupa osób aktywnie robiących zakupy online mieści się w przedziale wiekowym 15–49, z czego ponad połowa wskazuje automat samoobsługowy jako formę dostawy motywującą do robienia zakupów przez internet.