Różnorodność rynku wydawniczego w Polsce i na świecie prowadzi do wciąż rosnącej liczby osób zafascynowanych literaturą. Choć wydaje się, że współcześnie większą popularnością cieszą się filmy czy seriale, to nie ulega wątpliwości, że czytamy dużo więcej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Niechęć do książek u najmłodszych często wynika z przymusowego czytania lektur szkolnych, które dla młodego czytelnika nierzadko staje się przykrym obowiązkiem aniżeli przyjemnością. Z czasem jednak doceniamy wartość literatury, choć książki czytamy nie tylko w celach edukacyjnych, ale również rozrywkowych. Dlatego też często sięgamy po tytuły wydawnicze, które określa się mianem bestsellerów. Na co dzień rzadko zastanawiamy się nad czynnikami, które decydują o komercyjnym sukcesie książek, jednak warto poznać mechanizmy, jakie rządzą branżą literacką. Co zatem sprawia, że książka staje się hitem sprzedażowym?
Czym są bestsellery?
Najprościej rzecz ujmując są to tytuły wydawnicze, które najlepiej się sprzedają. Listy bestsellerów w wielu księgarniach internetowych i stacjonarnych tworzy się najczęściej w dwojaki sposób: według gatunku oraz w obrębie całego dostępnego asortymentu. Choć na polskich listach najpopularniejszych tytułów nie brakuje tytułów z zagranicznych rynków, to wcale nie oznacza, że w innych krajach konkretna książka sprzedaje się równie dobrze. Najważniejszy jest tutaj czynnik ludzki, czyli w tym przypadku gusta czytelników.
Bestsellery: popularność autora
Hity księgarskie mają to do siebie, że nie zawsze sprzedają się dzięki nadzwyczajnej i porywającej treści. Choć wielu autorom nie można odmówić ponadprzeciętnego kunsztu literackiego, swój sukces komercyjny nierzadko opierają na wyrobionej przez lata marce. Światowej sławy pisarzy pokroju Stephena Kinga, Harlana Cobena czy Nicholasa Sparksa nie trzeba nikomu przedstawiać. Mają oni na swoim koncie wiele bestsellerów książkowych, które odniosły ogromny sukces na całym świecie. Trzeba jednak przyznać, że nie każda książka wychodząca spod pióra pisarza uchodzącego za mistrza swojego gatunku zasługuje na miano wybitnej czy chociaż bardzo dobrej. O sukcesie stosunkowo gorszego contentu decyduje wartość marketingowa nazwiska autora, które samo w sobie jest gwarancją ogromnego zainteresowania ze strony czytelników.
Zobacz także: http://ilovepoland.pl/jak-zorganizowac-dziecku-wolny-czas-w-domu/
Bestsellery lokalne
Choć lista autorów z najróżniejszych zakątków świata odnoszących międzynarodowy sukces komercyjny ciągle się wydłuża, to bestsellery książkowe różnią się w zależności od charakterystyki lokalnego rynku wydawniczego. Polscy czytelniczy doceniają twórczość zagranicznych pisarzy, ale równie wielkim zainteresowaniem obdarzają książki autorstwa Katarzyny Grocholi, Remigiusza Mroza, Katarzyny Bondy czy Olgi Tokarczuk. Ta ostatnia to laureatka literackiej nagrody Nobla za rok 2018, która od lat uznawana jest za jedną z najlepszych pisarek w historii literatury światowej, jednak jej książki dopiero po spektakularnym sukcesie znalazły się na liście bestsellerów. Oczywiście w kwestiach zarobkowych istnieją ogromne dysproporcje między polskimi i amerykańskimi pisarzami – w przypadku naszego rodzimego rynku za sukces określa się sprzedaż w kilkunastotysięcznym nakładzie, podczas gdy amerykański gwiazdor sprzedaje setki tysięcy, a nawet miliony kopii swoich dzieł i nikogo to nie dziwi.
One Reply to “Bestsellery – co decyduje o tym, że książka staje się hitem?”