Makieta UX to najprościej rzecz ujmując projekt wizualny elementów na ekranie produktu. Takim produktem może być na przykład witryna internetowa bądź aplikacja. Makieta UX prezentuje rozmieszczenie elementów wizualnych, ich rozmiary oraz zależności pomiędzy nimi.
Dwa typy makiet UX – co warto o nich wiedzieć?
Makiety UX dzielimy na dwa zasadnicze typy – lo-fi oraz hi-fi. Warto więc, byśmy powiedzieli sobie czym się one różnią. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z makietą powstającą na wstępnym etapie projektowania. Jej zadaniem jest ukazanie podstawowych, kluczowych założeń interfejsu. Najczęściej ta makieta tworzona jest odręcznie, na kartce. Makieta hi-fi natomiast powstaje w oparciu o projekty lo-fi i jest to już wizualizacja o wiele bardziej szczegółowa, która jest w zasadzie omówieniem detali całego projektu wizualnego.
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w tym artykule o makietach UX.
Jak mądrze przygotować makiety UX?
Tworzenie użytecznych makiet UX powinny poprzedzać działania badawczo-koncepcyjne. W ich trakcie potencjalni użytkownicy strony bądź e-sklepu będą mogli wskazać nam swoje oczekiwania wobec tworzonego przez nas rozwiązania. Dzięki takim badaniom tego typu możemy poznać oczekiwania i sposób, w jaki użytkownicy będą korzystać z naszego serwisu. Warto także na etapie planowania projektu zrobić drobny research – sprawdzić, jak prezentują się konkurencyjne rozwiązania.
Dlaczego tworzenie makiet UX jest takie istotne?
Tworzenie makiety nie jest tak czasochłonne, jak przygotowanie kompletnego, wstępnego projektu graficznego. Ponadto, na wstępnym etapie projektowania interfejsu serwisu konieczne jest zaplanowanie interakcji pomiędzy użytkownikiem a systemem. Tworzenie porządnego projektu graficznego skupiłoby natomiast za dużo uwagi na konkretnych elementach designu. Ponadto w ramach makiet UX możemy w skrupulatny sposób na bieżąco wprowadzać poprawki do pozostającego jeszcze we wstępnej fazie projektu bez angażowania do tego – na przykład – grafika.