Coraz więcej osób prowadzi sprzedaż internetową i zakłada sklepy internetowe. Umożliwiają to platformy z gotowymi szablonami. Jednak zawsze szczegółową treść należy przygotować samodzielnie. Dotyczy to także regulaminu sklepu internetowego. I tu pojawia się pytanie: czy jest on konieczny? Warto również wiedzieć, jak go skonstruować.

Regulamin sklepu internetowego – wszystko co musicie wiedzieć

Prowadząc sklep internetowy, a więc miejsce gdzie można zakupić towar, trzeba ustalić regulamin. Jest to zatem dokument obowiązkowy, który musi posiadać odpowiednią treść. Ale, aby był zgodny z prawem, musi być pełen wymogów formalnych, które powinny być spełnione co do joty. Błędy w regulaminach niestety pojawiają się bardzo często i jak pokazują statystyki może dotyczyć to aż 30% sklepów internetowych, a konsekwencje takich błędów mogą być bardzo surowe, wszak firmie, która zamieści nieprawidłowy regulamin sklepu grozi kara wynosząca nawet 10% przychodów w skali poprzedniego roku. Bardzo często popełniane są błędy dotyczące zawarcia klauzul niedozwolonych. Nie zawsze są też spełniane obowiązki informacyjne, które ściśle wynikają z przepisów. Zmiany w prawie następują bardzo często, jednak sprzedawcy nie zawsze aktualizują owe regulaminy, co także może wiązać się z poważnymi konsekwencjami finansowymi. Jako, że stworzenie prawidłowego regulaminu może być trudne, warto udać się po pomoc prawnika. W poradach prawnych dotyczących regulaminów, ale i tworzenia umów potrzebne jest doświadczenie, dlatego warto wybrać renomowaną kancelarię, gdyż dzięki temu można uniknąć błędów.

Co powinien zawierać każdy regulamin sklepu internetowego?

Przygotowanie kompletnego regulaminu sklepu wydaje się rzeczą dosyć skomplikowaną i rzeczywiście tak jest, bo tworząc go trzeba uwzględnić przepisy z zakresu kodeksu cywilnego, ale także ustawę o prawach konsumenta czy ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Niezbędne jest też umieszczenie klauzuli dotyczącej ustawy o ochronie danych osobowych oraz zawarcie kodeksu o spółkach handlowych. Wraz z wprowadzeniem RODO sprzedawcy muszą w szczególny sposób chronić dane osobowe klientów, ale nie mogą ich przechowywać dłużej niż jest to konieczne. W innym wypadku z tego tytułu grożą im kary finansowe. Regulamin musi zawierać także informację na temat zawarcia umowy sprzedaży, jej formy, ale i warunków formalnych. Należy bardzo dokładnie opisać dostępne formy i metody dostawy oraz płatności. Oczywiście to nie koniec, bo trzeba także określić zasady i terminy dotyczące odstąpienia od umowy i co ważne jest to minimum 14 dni od momentu otrzymania przesyłki. W regulaminie powinna znaleźć się też informacja, kiedy nie można dokonywać zwrotów, a więc jakie są to wyjątki. Każdemu klientowi przysługuje reklamacja, stąd też w regulaminie powinna znajdować się informacja o tym, jak, kiedy i gdzie można złożyć reklamację.

Opis usług i świadczeń

Firmy prowadzące sklepy internetowe często inwestują w reklamy, ale i marketing. Stąd też prowadzone są usługi drogą mailową. Jest to choćby znany wszystkim newsletter. Dlatego w regulaminie sklepu internetowego powinien znaleźć się także opis usług, które dodatkowo są prowadzone drogą elektroniczną, a więc newsletter, prowadzenie konta klienta, czy możliwość zamieszczania opinii o towarze. Także w tym przypadku trzeba przedstawić prawa klientowi, ale i obowiązek, jaki na nim spoczywa, gdy korzysta ze sklepu internetowego. Dlatego, jeżeli nie macie pojęcia, jak wymogi formalne powinny wyglądać w przypadku Waszego sklepu internetowego, to udajcie się do prawnika po poradę prawną.

Wymogi z tytułu nowego prawa konsumenckiego

Od 1 stycznia 2021 roku wprowadzono nowe prawo konsumenckie, a więc poza spełnieniem dotychczasowych wymogów, konieczne jest przestrzeganie nowych zasad. Zmieniło się prawo dotyczące odstąpienia od umowy, a dokładnie klient ma aż rok, aby odstąpić od umowy. Nie ponosi on też odpowiedzialności za zmniejszenie wartości towaru. Sprzedawca w razie konfliktu z kupującym będzie miał obowiązek wykazania się dowodami, że odpowiednio wywiązał się z wymogów informacyjnych.

Jak zauważyliście, jest naprawdę wiele wymogów formalnych związanych z regulaminem sklepu internetowego. Przestrzeganie zasad i przepisów prawa jest niezbędne, a dobrze skonstruowany regulamin wpływa również na zaufanie klientów.

Dodaj komentarz